Symulacje zarządzania różnorodnością

Na naszych szkoleniach ważniejsza niż teoria pozostaje refleksja i praktyka toteż postanowiliśmy podzielić się z wami autorskim ćwiczeniem symulacyjnym, które przeprowadzamy na zakończenie jednego z modułów szkoleniowych. Nazywamy je „Zadanie kryzysowe”. Przeznaczone jest dla około 8 osób, sześciu przyjmujących poniżej wskazane role oraz dwojga obserwatorów. Zadanie można przeprowadzić w każdej sali. Czas trwania jest różnorodny, runda decyzyjna może trwać w ograniczonym, wcześniej zaznaczonym, czasie (jeśli ważne będzie dla nas przecięcie aspektów stresu i zarządzania róznorodnością), może też trwać do rozstrzygnięcia. Ważne jest to, by po rozstrzygnięciu przedyktować przebieg całej symulacji. Zwrócić uwagę na sposoby komunikacji w zespole, hierarchie, możliwości wypowiedzi, pozwolić wypowiedzieć się wszystkim uczestnikom i uczestniczkom (jak się czuli w trakcie gry?,  jak się czuli w przyjętej roli?, czy zrobili wszystko, co chcieli zrobić?, czy mieli na to szansę?) oraz obserwatorom i obserwatorkom. Ważny pozostaje także fakt, że przed zadaniem grupy poznać muszą sposoby i narzędzia zarządzania róznorodnością. Sama symulacja jest sposobem podsumowania. Ważne pozostają konteksty (data przedsięwzięcia, kraj wizyty, itp.). Poniżej instrukcje.

Grupa ośmiu osób losuje karty z instrukcjami do gry. Na każdej karcie znajdują się te same informacje. Karty różnią się tylko końcowym zapisem, który przypisuje uczestnikom/uczestniczkom odpowiednie role (w poniższym zapisie – zdania pisane wersalikami).

Instrukcje dla uczestników/uczestniczek:

dreamstime_xs_22576092.jpg.420x230_q85

„Pracujecie w dużej firmie. Firma w zeszłym roku zdobyła ogólnokrajowe  wyróżnienie jako instytucja  posługująca się standardami zarządzania różnorodnością. Przed Wami opracowanie planu działania na najbliższe kilka tygodni. Musicie tak zaplanować poniższy projekt, by  nikt nie poczuł się dyskryminowany. Pamiętajcie o tym, że każdy pracownik chce łączyć życie zawodowe i prywatne. Rozwiązanie zadania należy tylko do Was. Wy wybierzecie sposób (indywidualne decyzje, posiedzenie, zebrania). Macie dostępne narzędzia w postaci Sali, stołów, krzeseł, tablicy, markerów i instrukcji). Każdy z Was wcieli się w jedną z ról wskazanych poniżej i każdy z Was będzie musiał bronić swoich interesów.

Obserwatorzy/obserwatorki nie angażują się w sytuację, obserwują ją i odnotowują to, co się dzieje.

Zadanie:  wytypowanie zespołu składającego się z dwóch osób, który wykona projekt.

Projekt: organizacja oraz nadzór 10 dniowego wyjazdu – wizyty studyjnej we Włoszech. Projekt obejmuje umówienie 7 spotkań z partnerskimi instytucjami, nadzór spotkań, moderacja, ekspertyzę merytoryczną; 24h nadzór nad 22 osobową grupą uczestników i uczestniczek wyjazdu.

Zespół menagerów: 2 osoby:

–  mężczyzna i kobieta; oboje z podobnym stażem pracy oraz doświadczeniem i umiejętnościami

Skład zespołu podległego menagerom:

  1. Starszy specjalista – kawaler, najczęściej delegowany do tego typu projektów, w czasie organizacji powyższego zadania musi raportować dwa poprzednie wyjazdy, co wymaga od niego dużego nakładu pracy
  2. Specjalista – świeżo upieczony ojciec bliźniaków, chce wykorzystać urlop tacierzyński
  3. Specjalistka – kobieta w 6 miesiącu ciąży (dotychczas nie wzięła zwolnienia lekarskiego, ponieważ nieformalnie ustaliliście, że do rozwiązania nie będzie pracowała poza biurem)
  4. Starszy specjalista – mężczyzna +45, ojciec dwójki dzieci (w czasie, kiedy planowany jest wyjazd on ma zaplanowany urlop; jest koniec roku więc powinien ten urlop wykorzystać)
  5. Młodsza specjalistka – dziewczyna, która dotychczas nie nadzorowała żadnego projektu, tylko pomagała przy organizacji
  6. Chłopak – praktykant

Poza ośmioosobowym zespołem  w zadaniu bierze udział 2-3 obserwatorów (zależnie od wielkości grupy). Pierwszy z nich obserwuje i notuje zachowania grupy menedżerów, dwóch następnych obserwuje i opisuje zachowania grupy pozostałych pracowników.

Wyjazd planowany jest na 9-19 grudnia.”

(poniższe stwierdzenia równe dla każdego uczestnika/uczestniczki):

PRZYJMUJESZ ROLĘ OBSERWATORAKI ZEWNĘTRZNEGO/EJ (USTAL Z POZOSTAŁYMI OBSERWATORAMI/KAMI, KTO KOGO OBSERWUJE)

PRZYJMUJESZ ROLĘ MENEDŻERA/KI

PRZYJMUJESZ ROLĘ nr 1

PRZYJMUJESZ ROLĘ nr 2

PRZYJMUJESZ ROLĘ nr 3

PRZYJMUJESZ ROLĘ nr 4

PRZYJMUJESZ ROLĘ nr 5

PRZYJMUJESZ ROLĘ nr 6

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s