A czy te dzieci kiedyś były dziećmi?

Poznań oblepiono billboardami reklamującymi nowego (w Polsce) ubezpieczyciela. Plakaty straszą z każdego zakątka. Nie tylko straszą, ale też drażnią, bo umacniają największe płciowe stereotypy.

Spójrzcie i porównajcie w jakich rolach mamy widzieć swoje dzieci (i jak mają postrzegać się one same). Proste przeciwstawienie chłopca i dziewczynki, on na plaży zdobywa fale, ona pozostaje w domowej przestrzeni, on interesuje się przygodą, ona interesuje się dodatkami i świecidełkami. To ma ustanawiać ich naturę przez wszystkie lata, kiedy będą dorastać, później zapewne też.

Ponadto poraża nas zestawienie wieku obu postaci. Wyraźnie widać, że dziewczynka jest młodsza niż chłopiec. O czym to  ma świadczyć? Pewnie o tym, że to ponoć dziewczynki wcześniej dorastają (ale nie na etapie trzylatków!). No więc o czym? Nie wiemy. Widzimy jednak, że dzieciaki nie tylko zostały wepchnięte w stereotypowo postrzegane role kobiety i mężczyzny, ale też zseksualizowane, a ich seksualizacja nawiązuje do nieprzemyślanych wzorów dojrzałego mężczyzny i kobiety.

Wydaje nam się, że dzieci przedstawione w tej kampanii (szczególnie dziewczynka) nigdy nie miały szansy być dziećmi, toteż hasło „Twoje dziecko szybko przestanie być dzieckiem” jest po prostu słabe. Być może dlatego te plakaty straszą tylko w mieście, próżno szukać ich w internecie.

Porównajcie sami:

1

???????????????????

Reklamy

6 uwag do wpisu “A czy te dzieci kiedyś były dziećmi?

  1. Nie widzę dokładnie na tym pierwszym zdjęciu, ale czy ta dziewczynka nie bawi się czasem jakąś zabawką, a nie biżuterią? Wydaje mi się, że to porównanie dziecka z dorosłą kobietą jest raczej niewinne.

  2. Pingback: Wybory Miss a płeć w reklamie | Małgorzata Pawlak

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s