czy_wszyscy_mogą_wygrać?

Znaleźliśmy takie ćwiczenie, które przeznaczone jest dla dzieci w wieku od 8 do 13 lat. Wszyscy jednak wiemy, że to co przeznaczone dla dzieci, doskonale sprawdza się także na warsztatach dla dorosłych. Czasem grupę trzeba rozruszać, czasem potrzebne jest wyraźne wyjście z poprzedniej sytuacji zadaniowej – wówczas dobrze działają energizery. My wolimy jednak ćwiczenia, podczas których nie tylko dobrze się bawimy, ale też czynimy autorefleksje. Tak jest z zadaniem: Bitwa o pomarańczę.

1321823622_4ec96d8637217

Bitwa o pomarańczę
Czas trwania: do 20 minut
Wielkość grupy: 4-20 osób
Materiały: jedna pomarańcza

Cel: zrozumienie konieczności porozumiewania się w sytuacjach konfliktowych

 

Przebieg zajęć:

Zapowiedz, że wszyscy grają w „Bitwę o pomarańczę”. Podziel uczestników i uczestniczki na dwa równe zespoły (sposób dowolny, podzielić mogą się także sami). Poproś zespół A o wyjście z sali. Wytłumacz zespołowi B, że jego zadaniem jest zdobyć pomarańczę po to, by wycisnąć z niej sok. Wyjdź do zespołu A i powiedz, że jego zadaniem jest zdobyć pomarańczę, ponieważ potrzebna jest mu jej skórka do zrobienia ciasta.. Zbierz oba zespoły i poproś, by usiadły naprzeciw siebie w dwóch rzędach. Wyjaśnij, że mają trzy minuty na wykonanie zadania, bez stosowania przemocy. Następnie połóż między nimi pomarańczę i powiedz „Start”.

Zazwyczaj ktoś weźmie pomarańczę i trafia ona do jednej grupy. Dalszy rozwój sytuacji jest zawsze niespodzianką.  Może dojść do negocjacji, prób oszustwa. Nie wtrącaj się w rozwój sytuacji. Po trzech minutach oznajmij „Stop”/„Czas minął”.m_1125868_1281936550_0_495

Omówienie zadania zależało będzie od tego, co zaszło. Zaczniesz oczywiście od pytania czy obie grupy dostały to, o co walczyły. Wskażecie sobie cele działania i omówcie sposoby działania obu grup. W trakcie dyskusji rozpatrzeć można znaczenie konfliktu, sposoby jego rozwiązywania bez przemocy i podkreślić wagę komunikacji (często pada tu pytania: dlaczego nie rozmawialiście o swoich celach, tylko od razu zaczęliście działać/negocjować?)

Źródło: Kompasik. Edukacja na rzecz praw człowieka w pracy z dziećmi, Warszawa 2009.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s