Godzenie_ról_zawodowych_i_rodzinnych

Pracując nad warsztatem, który ma nie tylko uświadomić, ale też pomóc wdrożyć możliwości godzenia ról zarodowych i rodzinnych, chcielibyśmy się podzielić prostym ćwiczeniem, które na szkoleniu wykonuje się w podgrupach. Zadanie nazywa się „Zegary”, wzorowane jest na ćwiczeniu „Dzień z życia” z podręcznika Amnesty International Kulturowa tożsamość płci.
Podręcznik dla trenerów, 2005. Można je znaleźć także w materiałach dystrybuowanych przez Instytut Spraw Publicznych. Jego celem jest dokonanie analizy obciążenia kobiet i mężczyzn wynikającego z pełnienia ról rodzinnych i zawodowych.

Czas: 80-90 minut

Materiały:

  • przygotowany wzór zegara 24-godzinnego, jeden arkusz papieru na grupę, markery (min. 2 różne kolory na grupę), pocięta kartka z opisami sytuacji;
  • przygotowana  tabela – podsumowanie wyników.
  • materiał pomocniczy nr 1 – opisy sytuacji do ćwiczenia „Zegary ”.

Przebieg:

Uczestników/czki szkolenia podzielić należy na ok. 5 grup. Każda z grup losuje opis  osoby lub osób w konkretnej sytuacji
rodzinnej i zawodowej (materiał poniżej). Zadaniem każdej z grup jest wyobrażenie sobie 24 godzin z życia osoby lub osób, których sytuacje wyjściowe wylosowały i przedstawienie tego planu na wykresach kołowych –  tarczach zegarów, np. w formie wycinków tortu. Każdy wycinek ma zawierać nazwę czynności, która w danym momencie dnia jest wykonywana – im bardziej szczegółowo i konkretnie, tym lepiej.

WAŻNE, by uczestniczki czy uczestnicy warsztatu nie opisywały/li doby „idealnej rodziny” – ale, aby przyjmowały/li rozwiązania najbardziej typowe, najczęściej spotykane, „przeciętne” dla osoby/ osób, których sytuacje wylosowały.

UWAGA: osobno zaplanować muszą dobę kobiety i mężczyzny, czyli wypełniają 2 zegary; w jednym przypadku planują zegar tylko kobiecie/mężczyźnie.

Na przygotowanie zegarów grupy mają 30 minut. Gdy uczestniczki/uczestnicy skończą pracę nad planowaniem doby, 1 lub 2 osoby z każdej grupy prezentują swoje postaci i efekt pracy na plakatach na forum. Na prezentację wszystkie grupy mają łącznie 30 minut. Po prezentacji poproś, aby uczestniczki/uczestnicy ponownie wróciły/li do pracy w grupach i zaznaczyły/li na zegarach te czynności, które są pracą, a następnie policzyły/li (w podziale na płeć), ile godzin  zajmuje
praca oraz za ile godzin kobieta i mężczyzna (oddzielnie) pobierają wynagrodzenie. Wyniki wpisz do przygotowanej wcześniej tabeli.

Zapytaj, co uczestniczki/uczestnicy oznaczyły/li i policzyły/li jako pracę:
– Czy tylko zawodową, czy także w gospodarstwie domowym?
– Czym się kierowały/li podejmując decyzję co zaznaczyć?
– Jakie różnice widzą między dobą kobiety, a dobą mężczyzny?
– Czy kobiety i mężczyźni wykonują te same czynności?
– Czy kobiety i mężczyźni tyle samo pracują? Jaka jest sytuacja osób samotnie wychowujących dzieci i osób mieszkających poza dużymi ośrodkami miejskimi?
– Czy ktoś (kobieta lub mężczyzna) pracuje więcej, a jeśli tak, to gdzie (rynek pracy, gospodarstwo domowe)? Kto dostaje wynagrodzenie za swoją pracę i za jaką jej część?
Podsumowanie: społeczny podział pracy uwarunkowany płcią oznacza, że kobiety poza pracą zawodową na rynku pracy częściej odpowiadają za opiekę nad rodziną i gospodarstwem domowym, która należy do sfery pracy nieopłacanej. Mężczyźni zarabiają pieniądze za pracę na rynku pracy. Oznacza to, że kobiety częściej pracują więcej, a za dużą część swojej pracy nie otrzymują wynagrodzenia – tzw. „podwójny etat”, „podwójne obciążenie” , „druga zmiana”. W tym momencie warto także zaprezentować wyniki badań, np. prezentowane poniżej:

 

MATERIAŁY DLA GRUP (przykładowe):

1. Rodzina Nowaków: pan Nowak jest właścicielem małej firmy, pani Nowak jest dyplomowanym pedagogiem; wychowuje 4 letnią Arletę i 2 letniego Mateusza.

2. Rodzina Kowalskich: pan Kowalski jest nauczycielem; pani Kowalska jest pielęgniarką; oboje pracują w wymiarach pełnoetatowych; mają dwójkę dzieci: 7 Olę; 12 Franka.

3. Pani Szymańska – matka sama wychowująca 11 letnią córkę; pracuje na cały etat na stanowisku ekspedientki.

4. Pan Modrzejewski – pracuje jako menedżer/kierownik w dużej firmie; jest po rozwodzie; ma 15 letnią córkę Anię, która odwiedza go 3 razy w tygodniu.

5. Rodzina Głuchowskich: pan Głuchowski od 4 miesięcy jest bezrobotny; pani Głuchowska jest pracownicą banku; mają 16 letniego syna Darka.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s