Ćwiczenie_definicja dyskryminacji

Zatrzymując się jeszcze na chwilę przy publikacji Antydyskryminacja. Pakiet edukacyjny, Warszawa 2005, chcieliśmy zaprezentować jeszcze jedno ważne ćwiczenie. Można je potraktować jako wprowadzenie do wszelkiego rodzaju rozmów na temat dyskryminacji i sposobów jej zapobiegania, jako ćwiczenie wprowadzające  otwierające dyskusję. Jego celem jest wypracowanie wspólnej definicji hasła dyskryminacja oraz przyjrzenie się jej przyczynom i skutkom.

Definicja dyskryminacji

Cele:

— refleksja nad przyczynami i skutkami dyskryminacji,

— analiza „błędnego koła dyskryminacji”,

— refleksja nad znaczeniem słowa „dyskryminacja”,

— stworzenie definicji dyskryminacji,

— prezentacja różnych definicji dyskryminacji.

Czas: 30–60 minut

Materiały: tablica lub duże arkusze papieru, markery

Metody: burza mózgów, praca w grupach, dyskusja

Przebieg zajęć:

Stefan Hanćkowiak – Błędne koło

Część 1 (wspólna praca całej grupy; 15 min)

Narysuj na tablicy lub flipcharcie drzewo, a w jego pień wpisz hasło „dyskryminacja”. Zaproponuj uczestnikom burzę mózgów dotyczącą przyczyn i skutków dyskryminacji. Uczestnicy/uczestniczki powinni/y sprecyzować, czy podawana przez nich propozycja jest przyczyną czy skutkiem dyskryminacji. Zapisz propozycje uczestników na rysunku — przyczyny jako korzenie, a skutki jako gałęzie. Po zakończonej burzy mózgów odwróć kartkę z rysunkiem drzewa o 180 stopni. Uczestnicy mogą się teraz przekonać, że działa to także w odwrotną stronę: skutki dyskryminacji stają  się często przyczynami nowych przejawów dyskryminacji. Oznacza to, że dyskryminacja stanowi swego rodzaju błędne koło, z którego osobie, będącej ofiarą dyskryminacji, bardzo trudno się wydostać.

Część 2 (praca w grupach; 20 min)

Podziel uczestników na mniejsze, kilkuosobowe grupy.

Zadaniem każdej grupy jest stworzenie definicji słowa dyskryminacja. Definicja powinna odzwierciedlać opinie wszystkich członków grupy (wszystkie różnice zdań).Grupy mają 20 minut na przedyskutowanie definicji i zapisanie ich na tablicy lub flicharcie.

Część 3 (prezentacje; 10–20 min)

Wszystkie grupy prezentują  wypracowane przez siebie definicje dyskryminacji. Po każdej prezentacji następuje dyskusja nad zaproponowaną definicją. Złożoność i długość dyskusji oraz zaangażowanie w nią trenerów/trenerek, zależeć będzie od tego, jakie zagadnienia będą poruszane w czasie warsztatu i jakie informacje na temat dyskryminacji planujecie przekazać uczestnikom/uczestniczkom szkolenia. Po dyskusji możesz zaprezentować definicje wypracowane przez ekspertów. Zwróć uwagę na to, by w ten sposób nie umniejszać pracy grup włożonej w konstruowanie własnych definicji.

Omówienie ćwiczenia. Proponowane pytania do dyskusji:

— Czy mieliście trudności z rozróżnieniem co jest przyczyn, a co skutkiem dyskryminacji?

— Jakie są przyczyny powstawania „błędnego koła dyskryminacji”?

— Co może zrobić ofiara dyskryminacji, ¿żeby wydostać się z „błędnego koła dyskryminacji”?

— Czy mieliście jakieś trudności ze sformułowaniem definicji dyskryminacji? Czego one dotyczyły?

— Jak przebiegała praca w grupach?

— Jak radziliście sobie z różnicą zdań?

— Jak przebiegał proces negocjacji przy ustalaniu grupowej definicji dyskryminacji?

źródło: Antydyskryminacja. Pakiet edukacyjny, Warszawa 2005.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s