Jak w przedszkolu uczyć o równości?

Nie mamy zamiaru nikogo przekonywać, że nauczanie równościowe na etapie rozwoju przedszkolnego jest potrzebne i wskazane. Przyjmujemy to za aksjomat. Jeśli ktoś chciałby się o tym przekonać, zachęcamy do lektury raportu Równościowe przedszkole. Równościowe przedszkole. Jak uczynić wychowanie przedszkolne wrażliwym na płeć (naszym zdaniem wymaga niewielkiej korekty i redakcji, na szczęście nie merytorycznej).

Poniżej jako prosty przykład, jak nauczać równościowo, prezentujemy dwa ćwiczenia zaczerpnięte z tego właśnie raportu oraz z Małej książki o feminizmie Sassy Buregren.

Ćwiczenie 1: Ronja, córka rozbójnika

Liczebność grupy: 5-20 dzieci

Cele:

  • przełamywanie stereotypowych obrazów płci związanych z zachowaniem i działaniami typowymi dla kobiet i mężczyzn;
  • budzenie refleksji  i pokazywanie dzieciom nieschematycznych obrazów;
  • przekazanie wiedzy na temat tego, że nie ma nic złego w okazywaniu uczuć i emocji u chłopców, a dziewczynki mogą być odważne, energiczne.

Przygotowanie/ materiały:

Punktem wyjścia do zajęć może być opowiadanie Astrid Lindgren Ronja, córka rozbójnika lub inna historyjka, opowiadanie, film, bajka, w której występują dziewczynki i chłopcy w niestereotypowych rolach  np. Igor i lalki Piji Lindenbaum. Można przeczytać wybrany fragment lub wcześniej przeczytać dzieciom całą książeczkę (całość raczej dla 5-latków, fragmenty można przeczytać młodszym dzieciom).

Przebieg:

1.Porozmawiaj z dziećmi na temat przeczytanej historyjki:

  • zapytaj co im się podobało u dziewczynki, a co u chłopca;
  • jaka była dziewczynka z opowiadania, a jaki chłopiec;
  • jak się zachowywała dziewczynka, a jak chłopiec;
  • czy coś w tym opowiadaniu wydaje im się dziwne/ inne/ niespotykane;
  • dlaczego każde z nich zachowywało się w taki a nie inny sposób?

2.  Zapytaj dzieci, czy znają takie dziewczynki i takich chłopców w przedszkolu lub w rodzinie.

3. Porozmawiaj z dziećmi na temat tego, jak ich zdaniem powinny zachowywać się dziewczynki, a jak chłopcy. Czy coś uważają, za złe, niefajne w zachowaniach chłopców i dziewczynek?

4. Powiedz dzieciom, co to jest stereotyp (nieprzemyślana, często krzywdząca ocena), przygotuj sobie do tego odpowiednie przykłady, np. obrazki, zdjęcia, zapytaj dlaczego stereotypy mogą być niesprawiedliwe dla mężczyzn i chłopców/dla kobiet i dziewczyn?

5. Zapytaj jak może się czuć chłopiec lub dziewczynka, który nie jest taki jak inne dzieci. Jak by się czuły same, gdyby musiały robić coś, czego nie lubią albo zachowywać tak, jak nie chcą?

Ćwiczenie 2: Najpotężniejsi tego świata

Liczebność grupy: 5-20 dzieci

Cele:

  • przełamywanie stereotypów płciowych dotyczących wykonywania ważnych funkcji społecznych, politycznych i in.
  • pokazanie szerokiego, niezależnego od płci, spektrum możliwych wyborów życiowych nieograniczonych stereotypami płciowymi

Przygotowanie:

Zdjęcie z gazet przedstawiające polityków, najlepiej by było to zdjęcie grupowe, chodzi o takie zdjęcie, na których są sami mężczyźni lub bardzo mało kobiet.

Przebieg:

Wprowadzenie do zajęć: Opowiedzenie historyjki o dziewczynce – Kasi, która, jedząc śniadanie, rzuca okiem na gazetę, którą czyta mama. Na pierwszej stronie widzi… wielkie zdjęcie (pokaż dzieciom zdjęcie grupowe polityków, na którym są niemal wyłącznie sami mężczyźni).

  1. Rozmowa na temat tego, co dzieci widzą na tym zdjęciu. Czy więcej jest na nim kobiet czy mężczyzn? Czy wiedzą dlaczego tak jest?
  2. Rozmowa na temat, tego kto może, czy to dobrze, że wśród najważniejszych osób w polityce są przede wszystkim mężczyźni? Jakie mogą być tego konsekwencje? Co by się stało, gdyby było tam więcej kobiet? Co takiego by wniosły do polityki, jakie sprawy byłyby wtedy poruszane? Czy świat byłby wtedy lepszy?
  3. Dlaczego na zdjęciu jest tylko jedna/dwie kobiety? Czy to znaczy, że kobiety nie lubią rządzić? A może im nie wolno?
  4. Rozmowa na temat tego czy dzieci wiedzą o jakiś kobietach, które rządziły krajami. Przedstawienie dzieciom znanych królowych, byłych i obecnych pań premier i prezydentek. Podkreślenie, że każdy bez względu na to, czy jest chłopcem czy dziewczynką nadaje się do pełnienia ważnych funkcji, jeśli tylko ma odpowiednie umiejętności. Wyjaśnienie, że mała liczba kobiet w polityce czy na wysokich stanowiskach wynika stąd, że kobiety od niedawna mogą pełnić takie funkcje, że choć znamy przykłady władczyń i królowych, to były one rzadkie i że kobiety nie mogły kiedyś być w polityce. Podkreśl, że to się zmieniło. Podanie przykładów z Polski i ze świata kobiet prezydentek i burmistrzyń miast, ministrów itp.
  5. Rozmowa z dziećmi na temat tego, kim chciałyby być w dorosłym życiu, jakie zawody wykonywać. Podkreślanie, że każde dziecko może być tym, kim chce. Pokazanie zdjęć i rysunków przedstawiających kobiety i mężczyzn w „nietypowych” zawodach – kobieta pilotka, mężczyzna wychowawca w przedszkolu.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s