ćwiczenia_rzeka zmian

Szkoleniowcy korzystają z różnych przewodników i podręczników. Wiele z nich jest na licencji, no i oczywiście wszyscy strzegą swoich tajemnic. My tajemnic nie uchylimy, bo wiele podręczników jest dostępnych w postaci darmowych e-booków. Będziemy je tutaj zamieszczać i polecać. Przynajmniej niektóre.  Wszyscy wiemy, ze sam scenariusz ćwiczenia nie wystarczy, by poprowadzić dobre szkolenie. Trzeba jeszcze to ćwiczenie przemyśleć. Póki co, nasze ulubione ćwiczenie, na otwarcie głów:

Ćwiczenie „Rzeka zmian” zaczerpnięte jest z podręcznika trenerskiego Firma równych szans. Gender index. My je tylko lekko modyfikujemy.

CELE:

1. Uświadomienie kontekstu zmian społecznych, politycznych, ekonomicznych, które doprowadziły do tego, że spotykamy się w sali szkoleniowej.

2. Uświadomienie zmian zachodzących w społeczeństwie, na rynku pracy i w miejscu pracy.

3. Próba biznesowego uzasadnienie dla firmy równych szans.

CZAS:

zależnie od wielkości grupy, średnio 40 minut

MATERIAŁY:

flipchart, post-it, flamastry, długopisy, instrukcja obsługi

PPRZEBIEG:

Umieszczanie na tablicy plakatu „rzeka zmian”. Plakat jest prosty, zawiera poziomą oś, na której, uzgadniając to z grupą, wytyczamy/zaznaczmy różne daty, od czasów prehistorycznych, do dzisiaj, jak kto woli, daty nie muszą pokrywać się z żadnymi wydarzeniami historycznymi. Źródło rzeki może tkwić w roku 1919, a może w czasie przed naszą erą. Zależnie od tego, jaki poziom refleksji chcemy osiągnąć.

INSTRUKCJA:

Zastanówcie się jakie wydarzenia społeczne, polityczne, ekonomiczne spowodowały, że dzisiaj jesteście na tym szkoleniu, że rozmawiamy o feminizmie/równości/wprowadzaniu w firmach/ organizacjach standardu równych szans, polityki równości płci? Kto lub co się do tego przyczyniło? Mogą to być wydarzenia polskie i międzynarodowe. Wszystko, co, waszym zdaniem, miało wpływ na to, że dziś prowadzone są szkolenia, projekty z tego zakresu. Wypiszcie te fakty, zdarzenia, osoby  na kartkach (1 zdarzenie, 1 kartka), później przylepimy je na naszej „Rzece zmian” w odpowiednim miejscu. Przypinając, każdy z uczestników/uczestniczek/grup w kilku słowach uzasadni intuicyjnie wybrany fakt/datę/postać.

Ćwiczenie można przeprowadzić w małych, dwu lub trzyosobowych grupach, można zrobić to także indywidualnie, rozbijając grupę uczestniczek i uczestników. Wszystko zależy od tego, jak dobrze się znają i czują w sytuacji szkoleniowej.

Refleksję na temat faktów moderuje prowadząca/prowadzący szkolenie, zostawiając sporo miejsca na indywidualne przemyślenia. Faktów pojawiających się na tablicy zazwyczaj jest sporo. Trenerzy mogą je korygować, mogą także doklejać własne kartki.

WARIANTY:

Ćwiczenie można prowadzić w kilku wariantach formie ogólnej lub odwołać się do mniejszego pola oddziaływania, np. świat, Europa, Polski, instytucja, w której pracują uczestnicy i uczestniczki, doświadczenia prywatne.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s